Home ›› Huurovereenkomst Bedrijfsruimte

Huurovereenkomst bedrijfsruimte voor retail- en horecapanden

Gaat u een huurovereenkomst bedrijfsruimte conform artikel 7:290 BW ondertekenen? Het is u wellicht bekend dat deze wet geldt voor retail- en horecaondernemingen. In dit artikel bespreken we wat er onder andere in een dergelijke overeenkomst dient te staan, hoelang deze geldig is, welke rechten u heeft en wanneer u een expert nodig heeft.

Huurovereenkomst bedrijfsruimte

In een huurovereenkomst bedrijfsruimte conform artikel 7:290 BW worden er duidelijke afspraken gemaakt over een aantal zaken, waaronder:

  • huurprijs;
  • servicekosten;
  • onderhoud;
  • duur, verlenging en opzegging;
  • staat van het gehuurde;
  • gebruik;
  • onderhuur;
  • milieu;
  • promotionele activiteiten;
  • gedragsregels en verbodsbepalingen;
  • schade;
  • aansprakelijkheid;
  • veranderingen/toevoegingen aan het gehuurde;
  • huurprijswijziging;
  • beëindiging huurovereenkomst;
  • enzovoort.

Huurovereenkomst bedrijfsruimte winkelstraat
Neem contact op

Contact

Huurovereenkomst bedrijfsruimte 5 jaar geldig

De huurovereenkomst voor het pand waarin uw horeca- of retailonderneming is gevestigd, geldt voor 5 jaar, gevolgd door wederom een periode van 5 jaar. Opzegging is tussentijds niet mogelijk. Na 5 jaar mag de verhuurder alleen opzeggen als er sprake is van slecht gedrag van de huurder of als hij/zij het pand zelf in gebruik wil nemen. Voor de huurder gelden geen opzeggingsgronden, maar ook hij/zij mag de huur alleen om de 5 jaar opzeggen.  

Wat te doen bij een voorstel tot huurprijsaanpassing?

Ook de huurprijs van de huurovereenkomst bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:290 BW kan tussentijds niet worden aangepast. Dit is eveneens om de 5 jaar mogelijk. Als de verhuurder een huurprijsverhoging voorstelt, betekent dat echter niet dat dit direct doorgevoerd kan worden. U kunt er als huurder tegenin gaan. Als u er samen niet uitkomt, kunt u de hulp van Spijker Retail inschakelen. De afgelopen 15 jaar hebben wij al vele huurprijsherzieningszaken succesvol afgerond. Mede doordat wij onafhankelijk zijn en een grote database aan vergelijkingspanden hebben opgebouwd.

Dit betekent Spijker Retails expertise voor u

Met behulp van onze quickscan onderzoeken we of de huur aangepast kan worden. Dit doen we op basis van panden die vergelijkbaar zijn met uw pand. Daarna ontvangt u een onderzoeksrapport. Het rapport kunt u gebruiken om uw wederpartij te overtuigen van uw standpunt. Als dit niet lukt is de gang naar de rechter noodzakelijk. In dat geval dient u gezamenlijk deskundigenadvies in te winnen. Als u het niet eens wordt vraagt u met behulp van een verzoekschrift aan de rechter of hij/zij een deskundige wil aanwijzen. De datum van indiening geldt als datum waarop de nieuwe huurprijs ingaat. Spijker Retail treedt ook vaak op als deskundige bij de gang naar de rechter. In 99 procent van de gevallen gaat de rechter akkoord met ons advies.

Een besparing voor jaren!

Houd er wel rekening mee dat de investering in onze dienst geld kost. Maar dit kan u wel een besparing voor jaren opleveren. Het is van belang op tijd onze hulp in te schakelen als u wilt onderzoeken of huurprijsverlaging mogelijk is. Zeker als de komst van de rechter noodzakelijk is kan het proces vele maanden duren.  

Vragen over huurovereenkomst bedrijfsruimte? Wij helpen u graag

Heeft u vragen over uw huurovereenkomst bedrijfsruimte conform artikel 7:290 BW? Of heeft u ondersteuning nodig bij het aanpassen van uw huurprijs? Spijker Retail is u graag van dienst. Wij helpen retail- en horecaondernemers in heel Nederland. U kunt ons benaderen per e-mail info@spijkerretail.nl, telefoon +31 (0)6 22 93 11 54 en via de contactpagina. Als u het formulier ‘huurprijsherziening aanvragen’ invult, onderzoeken wij of het voorstel marktconform is. In ieder geval zult u met onze hulp nooit meer teveel huur betalen!

Huurprijswijziging bedrijfsruimte winkelstraat Spijker Retail
Vragen? Wij helpen u graag!

Neem contact op

Scroll naar boven